Ashura rituals of Caferi community present bilateral agreement both for the community itself and for the photographers as observers. During the ceremony, there are very ready-made impressive stages; around a thousand crying worshipers, children, blood and very dramatic theater performance. Besides, that very rooted religious ritual is decorated with technological tools and contemporary applications of iconographic symbols. So the audience is captured physically and mentally, with all these tools. A photographer can be both consumer of the scene or part of the ritual. A Caferi community member can be both performer and worshiper.
In that serial, I share my personal perception of those transitive positions as ‘outsider photographer’, who had permission to enter to a very closed sect for a very limited period of time like three days.
Caferi cemaatinin Aşura ritüelleri, hem toplumun kendisi için, hem de gözlemci olarak fotoğrafçılar için ikili bir anlaşma sunmaktadır. Temsil boyunca, bin civarında ağlayan ibadet eden kişi, çocuklar, kan ve çok dramatik tiyatro performansını içeren etkileyici sahnelemeler vardır. Ayrıca, bu köklü dini ritüelde, teknolojik araçlar ve ikonografik sembollerin çağdaş uygulamaları ile kullanılmıştır. Böylece tüm bu araçlar sayesinde, seyircinin fiziksel ve zihinsel olarak yakalanması amaçlanmıştır. Bir fotoğrafçı isterse tüm bu sahnelemenin tüketicisi veya ritüelin parçası olabilir; bir Caferi toplumu üyesi de, isterse oyuncu, isterse ibadet eden bir mümin.
Bu seride, üç gün gibi sınırlı bir süre için, dışarıya oldukça kapalı mezhebi içine girme izni olan ‘dışarıdan bir fotoğrafçı’ olarak, bu geçişli durumları paylaşıyorum.